Zaawansowane szukanie
Rejestracja
Użytkownik:

Hasło:

Zalogować automatycznie przy następnej wizycie?

» Zapomniałem hasła
» Rejestracja
Losowe zdjęcie

M62-961
M62-961
Komentarzy: 0
krzysztofkce


Maltanka
Maltanka

            

Maltanka
Komentarz: 24.06.2018 Poznań, peron odjazdowy stacji Maltanka. Lokomotywa WLs40-1225 gotowa do odjazdu z pociągiem kolei parkowej „Maltanka” relacji Maltanka-Zwierzyniec z godziny 12:00.

Historia kolei parkowej „Maltanka” sięga 1956 roku. Wówczas w Poznaniu powstała popularna w krajach socjalistycznych Kolej Harcerska. Jej łączna długość wynosiła około 1,5 km, a trasa prowadziła z Ogrodu Jordanowskiego na Łegi Dębińskie. W tej postaci kolejka funkcjonowała do początku lat 70 ubiegłego wieku. Trasa kolejki kolidowała z planowaną budową ulicy Hetmańskiej, stąd też konieczna była jej likwidacja w dotychczasowym przebiegu. Nie oznaczało to na szczęście zupełnej rezygnacji miasta z tego typu środka transportu. Podjęta została wówczas decyzja o przeniesieniu linii i odbudowę (na dłuższej trasie) w pobliżu Jezio0ra Maltańskiego. Kolej w nowej postaci uruchomiona została w 1972 roku. Obecnie kolej stanowi część MPK Poznań.
Trasa kolei liczy obecnie 3850 m. Znajdują się na niej dwie stacje końcowe, Maltanka oraz Zwierzyniec, a także przystanek Ptyś oraz stacja Balbina, która jest jedyną na trasie mijanką. Stacje końcowe wyposażone są w dwa perony, osobny przyjazdowy i odjazdowy. Dwa perony posiada także stacja Balbinka, natomiast przystanek Ptyś wyposażony jest w jeden peron. Od września 2017 do kwietnia 2018 roku linia przeszła daleko idącą modernizację. Wymieniono nawierzchni torowej, zabudowano nowe perony (z wyjątkiem peronów przyjazdowych). Warto w tym miejscu wspomnieć, że pzy okazji modernizacji zmieniona została też skrajnia peronów, na zgodną ze standardami dla linii 600 mm obowiązującymi na PKP. Wcześniej była ona mniejsza, dostosowana do skrajni wagoników stosowanych na kolejce. Niestety nie było przez to możliwe okazjonalne eksploatowanie taboru z kolejek użytku publicznego np. parowozów typu Las. Po zmianie skrajni peronów takie okazjonalne użytkowanie taboru z innych kolei będzie możliwe.
Kolej wyposażona jest w półsamoczynną blokadę liniową z semaforami świetlnymi, sterowanymi przez dyżurnych ruchu ze stacji Maltanka i Zwierzyniec. Dżurny każdej ze stacji nadzoruje semafory na swojej stacji końcowej oraz wyjazdowe od swojej strony na stacji Balbinka.
Tabor trakcyjny kolejki składa się obecnie z trzech lokomotyw WLs40/50, eksploatowanego jedynie okazjonalnie parowozu Borgis oraz nieczynnego wagonu motorowego MBc1-41.
Tabor pasażerski to osiem wagoników z lat 1956-2010.
Kolej Parkowa „Maltanka kursuje codziennie od przełomu kwietnia i maja (weekend majowy) do końca września, w godzinach od 10 do 19. W dni powszednie z częstotliwością 60 minutową, natomiast w dni wolne z częstotliwością 30 minutową. Niestety bardzo dużą wadą kolekji jest jej system opłat, przewidujący tę samą cenę za przejazd niezależnie od trasy jaką pokonuje podróżny. Sytuacja taka w zasadzie wyklucza możliwość skorzystania z przejazdów na krótszych odcinkach, gdyż jest to nieopłacalne dla potencjalnego podróżnego. Brak bardziej rozbudowanej taryfy jest o tyle niezrozumiały, że w każdym składzie znajduje się kierownik pociągu, który mógłby prowadzić sprzedaż biletów podróżnym przemieszczającym się między stacjami pośrednimi.
Słowa kluczowe: WLs, WLs40, WLs40-1225, wueleska, Maltanka, MPK_Poznań, stacja, Poznań, wielkopolskie, lato
Data: 28.06.2018 23:46
Wyświetleń: 259
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 621.2 KB
Dodał: Grzegorz

Autor: Komentarz:
Nie ma komentarzy dla tego zdjęcia

Wyślij komentarz
Osoba:
Komentarz:
 
BBCode

 


Poprzednie zdjęcie:
Lyd2-053  
 Następne zdjęcie:
Na kolei wojskowej

 

   

Powered by 4images 1.7.11
Translation by Paweł Szybiak
Copyright © 2002 4homepages.de