Atlas lokomotyw

 

W październiku na rynku księgarskim ukazały się dwie, bardzo oczekiwane publikacje z zakresu taboru kolejowego. „Atlas lokomotyw elektrycznych” oraz „Atlas lokomotyw spalinowych” już od dłuższego czasu były wyczekiwane przez środowiska związane z koleją, szczególnie miłośników tego środka transportu.

Ostatnie wydanie kieszonkowego „Atlasu lokomotyw” ukazało się w 2007 roku. Od tego czasu na polskich kolejach zaszło wiele zmian, co szczególnie uwidoczniło się w bogactwie nowych typów taboru trakcyjnego, zwłaszcza przeznaczonego do przewozów pasażerskich.-pisze w przedmowie Paweł Terczyński, autor „Atlasów”

Tym razem wydawca zdecydował się nie tylko na zmianę formatu, ale też na opracowanie dwóch samodzielnych publikacji poświęconych taborowi spalinowemu i elektrycznemu, jaki pracował luba nadal pracuje na polskich sieciach kolejowych, bowiem ujęty jest tam również tabor niespotykany na torach PLK.

Publikacje, już tradycyjnie dla tego wydawcy posiadają wysoki poziom edytorski. Zmiana formatu oraz samodzielne potraktowanie obu rodzajów trakcji pozwoliło wydawcy i autorowi na stosunkowo szerokie ujęcie historii typów pojazdów trakcyjnych, spotykanych w niepodległej Polsce.

W „Atlasie lokomotyw elektrycznych” opisane zostały wszystkie typy pojazdów, jakie stosowano na polskiej sieci kolejowej od 1936 roku, czyli od momentu uruchomienia pierwszych odcinków zasilanych prądem 3 kV. Swoje miejsce znalazły też opisy pojazdów innych systemów zasilania, jakie funkcjonowały w różnych okresach na lokalnych liniach na terenie Polski, a także zasilane z akumulatorów.

W publikacji zostały też przejrzyście opisane sposoby znakowania taboru trakcji elektrycznej, producenci tego typu taboru, a także oznakowanie znajdujące się na pojazdach trakcji elektrycznej. W publikacji znalazło się też zestawienie obecnie eksploatowanego taboru. Niestety tym jednak razem zestawienie ma nieco skromniejszą formę i obejmuje jedynie tabor pasażerski.

W „Atlasie lokomotyw spalinowych” znalazły się opisy pojazdów trakcji parowej, zarówno eksploatowanych w ruchu towarowym, pasażerskim, ale też manewrowym. W publikacji znalazły się opisy pojazdów spalinowych eksploatowanych obecnie, ale też pojazdów eksploatowanych od początku tego rodzaju trakcji w Polsce.

W książce swoje miejsce znalazł też informacje historyczne dotyczące tego rodzaju trakcji. Podobnie jak w przypadku pojazdów trakcji elektrycznej, także w publikacji o pojazdach spalinowych zamieszczone zostały informacje dotyczące sposobów znakowania pojazdów trakcji spalinowej, informacje o znakowaniu znajdującym się na pojazdach. Podobnie jak dla pojazdów elektrycznych zamieszczone zostało zestawienie obecnie eksploatowanych pojazdów tej trakcji. Także w przypadku taboru spalinowego wykaz obecnie eksploatowanego taboru ograniczony został jednak tylko do taboru pasażerskiego.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u