Normalnotorowe parowozy amerykańskie na PKP

 

Normalnotorowe parowozy amerykańskie na PKP, wydana w 2014 roku pozycja jako pierwsza w Polsce całościowo obejmuje zagadnienia eksploatowanych w Polsce lokomotyw parowych, wywodzących się ze Stanów Zjednoczonych.

 

Po raz pierwszy parowozy produkcji amerykańskiej pojawiły się na Polskich torach już w drugiej dekadzie XX w. Odradzające się państwo Polskie potrzebowało ogromne ilości taboru kolejowego, w tym lokomotyw. Krajowy przemysł nie mógł w tak krótkim czasie zaspokoić zapotrzebowania, stąd też w 1919 roku podpisana została umowa na dostawę ze Stanów Zjednoczonych lokomotyw typu „Consolidation”. Łącznie w latach 1919 – 1923 do Polski trafiło łącznie 175 maszyn. Odegrały one dużą rolę w obsłudze transportowej podczas wojny Rzeczypospolitej ze związkiem sowieckim.

Kolejna dostawa pojazdów pochodzenia amerykańskiego miała miejsce po zakończeniu II wojny światowej. Wówczas na PKP trafiło 575 tzw. „lokomotyw wojennych” zbudowanych w3 latach 1942-1945. Pośród dostarczonych lokomotyw 75 przekazane zostało jako pomoc misji UNNRA, na PKP otrzymały oznaczenie serii Tr201. Kolejne 500 maszyn, oznaczonych na PKP jako seria Tr203 zostało zakupione przez władze polskie z rezerw armii USA.

 

Nie były to jednak ostatnie dostawy taboru zza Oceanu dla PKP. W ramach pomocy w odbudowie po zniszczeniach wojennych Polska otrzymała możliwość zakupu w USA kolejnych 100 lokomotyw. Tym razem były to ciężkie lokomotywy towarowe, które na PKP otrzymały oznaczenie Ty246. Pojazdy tej serii są z pewnością znane miłośnikom kolei z regionu. W pierwszym okresie eksploatacji ich podstawowym zadaniem była obsługa ciężkiego ruchu na przebiegającej przez Zduńską Wolę magistrali Śląsk – Porty, a lokomotywownia Karsznice była przynajmniej przez jakiś czas miejscem stacjonowania dla znakomitej większości pojazdów tej serii.

 

Omawiana publikacja szczegółowo omawia genezę oraz historię poszczególnych typów lokomotyw na PKP. W opracowaniu znajdziemy szczegółowe metryki poszczególnych pojazdów, ich rysunki techniczne a także dużo archiwalnych zdjęć, w tym z Karsznic. Znajdziemy w niej również krótki rys historyczny magistrali węglowej. Całość wydana na wysokiej klasie papierze.

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u