W Gdańsku rekordowo

W dniach od 22 do 25 września 2015 roku w Gdańsku odbyły się 11 Targi transportu kolejowego TRAKO. Od zakończenia wydarzenia minęło już nieco czasu, najwyższa więc pora na małe podsumowanie.

Tegoroczna edycja targów, podobnie jak ta z 2013 roku odbyła się na terenie nowego Centrum Amber Expo w dzielnicy Nowy Port wis a vis stadionu Amber Arena  Największe po berlińskich targach Innotrans spotkanie branżowe było w tym roku pod każdym względem rekordowe w porównaniu do dotychczasowych edycji. W imprezie udział wzięło ponad 600 wystawców z 20 państw, oferujących produkty i usługi dla transportu szynowego. Do dyspozycji wystawców oddano trzy hale stałe i dwie namiotowe o łącznej powierzchni 20 tys. m2, Przygotowano również metrów torów wystawienniczych. Rekordowa okazała się również liczba zwiedzających. Tegoroczną edycję TRAKO odwiedziło 15473 gości.

Pod znakiem zespołów trakcyjnych

Największym zainteresowaniem gości i zwiedzających, podobnie jak podczas poprzednich edycji cieszył się wystawiany tabor szynowy. Na torach wystawienniczych łącznie zaprezentowanych zostało pojazdów kolejowych, tramwajowych oraz dwudrogowych. Wśród taboru kolejowego prym wiodły elektryczne zespoły trakcyjne. Swoje produkty z tego segmentu zaprezentowały Pesa, Stadler Siedlce, Newag Nowy Sącz. Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudziły zespoły trakcyjne ED160 z rodziny ezt Flirt 3 wyprodukowany przez konsorcjum Stadler/Newag oraz ED161 rodziny Dart wyprodukowany przez Pesę Bydgoszcz. Pojazdy obu typów powstają w ramach kontraktów, jakie producenci zawarli z PKP Intercity. Składy będą wykorzystywane przez przewoźnika do obsługi dziennych pociągów dalekobieżnych kategorii Intercity m.in. w relacjach Kraków – Łódź – Świnoujście, Katowice – Łódź – Gdynia, Białystok/Lublin – Warszawa – Łódź – Wrocław – Jelenia Góra. Zgodnie z zawartymi aneksami do kontraktów producenci powinni dostarczyć składu odbiorcy, do końca grudnia 2015, co jednak wydaje się bardzo trudne do realizacji przez producentów, szczególnie przez wytwórcę składu Dart. Producent "Darta" za wdrażanie nowych technologii w trakcji elektrycznej podczas targów otrzymał nagrodę im. prof. Czesława Jaworskiego przyznawaną przez SITK RP.

Elektryczny zespół trakcyjny 43WE (ED161) – „Dart”

Długość całkowita [mm]

150 230

Szerokość [mm]

2820

Wysokość [mm]

4300

Wysokość wejścia od główki szyny [mm]

760

Ilość członów

7

Łączna ilość miejsc siedzących ogółem

- klasa 1

- klasa 2

352

60

292

Układ osi

Bo’2’Bo’2’2’2’2’2’Bo’

Średnica kół [mm]

920

Maksymalna prędkość eksploatacyjna

160

Napięcie zasilania

3000V DC

Liczba i moc silników

6 x 400kW

Typ silników trakcyjnych

asynchroniczne

Moc ciągła

2400 kW

Przyspieszenie

0,6 m/s2

Zespoły ED161-004 produkcji Pesa Bydgoszcz oraz ED160-009 firmy Stadler Siedlce przeznaczone dla PKP Intercity. To właśnie te składy wzbudziły największe zainteresowanie i emocje na tegorocznej edycji targów Trako

Wnętrze wagonu 2 klasy zespołu ED161-004

Elektryczny zespół trakcyjny Flirt 3 (L-4292) dla PKP Intercity

Długość całkowita [mm]

Wysokość [mm]

Szerokość [mm]

Układ osi

Napięcie zasilania

Prędkość maksymalna

Ilość członów

Ilość miejsc siedzących ogółem, w tym:
1 klasa
2 klasa

Ilość miejsc restauracyjnych

Ilość drzwi pasażerskich na stronę

Wysokość podłogi od główki szyny [mm]

Szerokość wejścia [mm]

Masa służbowa

Rozstaw osi wózka

- wózek silnikowy [mm]

- wózek systemu Jakobsa [mm]
- wózek toczny [mm]

Średnica kół wózka napędowego [mm]

Średnica kół wózka tocznego [mm]

Moc ciągła

Przyspieszenie

152 900

4120

2820

Bo’ 2’ 2’ 2’ 2’ + 2’ 2’ 2’ 2’ Bo’

3kV DC

160 km/h

8

354

60

294

8

8

1180

940

257 t

 

2500

2700

2500

920

760

2000 kW

0,6 m/s2

Wnętrze wagonu zespołu ED160-009 Flirt 3 firmy Stadler

Stadler Siedlce zaprezentował też drugi pociąg z popularnej rodziny Flirt, był nim skład L4268-007 Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Producent dostarczył samorządowemu przewoźnikowi z Łodzi łącznie 20 takich, dwuczłonowych zespołów. Na co dzień można je spotkać na trasach z Łodzi do Sieradza, Łowicza, Kutna i Koluszek, a także w obsłudze połączeń Zgierz – Łódź Widzew oraz Zduńska Wola – Zduńska Wola Południowa.

Także nowosądecki Newag zaprezentował swój sztandarowy produkt, jakim jest ezt z rodziny Impuls. Wystawiony na gdańskich targach egzemplarz to wersja 45WE budowana na zlecenie Kolei Mazowieckich. W codziennej eksploatacji składy można spotkać w obsłudze połączeń Warszawa Wschodnia – Skierniewice. Pojazd tego właśnie typu 29 sierpnia 2015 roku na odcinku Psary – Góra Włodowska ustanowił nowy rekord prędkości dla konwencjonalnego taboru wyprodukowanego w Polsce. Skład pojechał z prędkością 226 km/h.

Wnętrze składu 45WE-010 dla Kolei Mazowieckich prezentowanego przez Newag.

W ostatnich latach dość licznym modernizacjom poddawane są wiekowe zespoły trakcyjne serii EN57. Taki zmodernizowany skład pojawił się także na targach. ZNTK Mińsk Mazowiecki zaprezentowały zespół EN57-2101 zmodernizowany na zlecenie spółki Przewozy Regionalne. Skład zmodernizowany został do standardu EN57AL. Całkowitej przebudowie uległo wnętrze, pojawiły się nowe, ergonomiczne fotele, okna. Zabudowana została toaleta w systemie zamkniętym, przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych. Skład zyskał też nowe odskokowe drzwi zewnętrzne, modyfikacji uległ również układ biegowy dzięki czemu zmodernizowana jednostka może poruszać się z prędkością do 120 km/h.

Ofertę zaprezentowanych zespołów trakcyjnych uzupełniały pojazdy z napędem spalinowym. Pesa Bydgoszcz. Zaprezentowała zespół ATR220 Tr przeznaczony dla włoskiego odbiorcy. Z kolei firma Stadler zaprezentowała SZT 4/12 który również trafi do Włoch, jest bowiem przeznaczony dla przewoźnika Ferrovie Nord Milano.

Więcej tramwajów, mniej dwudrogowców

Tegoroczna edycja targów to zauważalny wzrost prezentowanego taboru tramwajowego. Podczas minionych edycji zazwyczaj prezentowany był jeden pojazd z tego segmentu rynku, natomiast 11 edycja zaowocowała wystawieniem czterech pojazdów. Dla umożliwienia ekspozycji segmentu tramwajowego zamknięta została częściowo ulica, na której ułożone zostały specjalne tory. Swoje pojazdy zaprezentowały Solaris, Pesa i Modertrans.

Producent z Bolechowa zaprezentował pojazd Solaris Tramino 1110 przeznaczony dla właśnie uruchamianej po odbudowie sieci tramwajowej w Olsztynie. Wersja przygotowana dla stolicy Warmii i Mazur jest wagonem dwukierunkowym, dwustronnym, niskopodłogowym. Będzie mogło nim podróżować 234 pasażerów, w tym 43 na miejscach siedzących.

Bydgoska Pesa zaprezentowała dwa pojazdy z rodziny Jazz i Twist. Jazz to pojad oznaczony symbolem 134N w wersji trójczłonowej. Jest to tramwaj jednokierunkowy, stanowi krótszą wersję produkowanego już od ubiegłego roku roku tramwaju Jazz 128N. Przeznaczony jest dla 132 pasażerów, z których 27 może odbyć podróż na miejscach siedzących. Pojazd przeznaczony jest dla Tramwajów Warszawskich, które zamówiły 30 sztuk tego typu wagonów.

 

Tramwaj Jazz 134N

Długość całkowita

19 300 mm

Ilość członów

3

Ilość miejsc ogółem

132

Udział niskiej podłogi [%]

100

Ilość wózków

2

Tramwaj z rodziny Jazz w wersji "krótkiej" zaprezentowany na Trako

Prezentowany w Gdańsku tramwaj z rodziny Twist 2010NW to pojazd składający się z trzech członów, jednokierunkowy o długości 32 m. Pojazd przeznaczony jest dla MPK Wrocław, które zamówiło 8 tego typu tramwajów. Akcentem historycznym zaprezentowanym na targach był wagon z wytwórni Carl Wayer. Pochodzący z 1905 roku pojazd został zakupiony przez MPK Poznań w 2009. Wagon wymagał daleko idącej rekonstrukcji i odbudowy, której dokonał podpoznański ModertransZaprezentowany przez Modertrans zrekonstruowany wagon z wytwórni Carl Wayer.

Bardzo skromna była podczas tegorocznej edycji ekspozycja pojazdów technicznych, drogowo-szynowych. Jedynym przedstawicielem tego typu taboru był pojazd zaprezentowany przez firmę Atlas. Ciekawostką znaną z jednej z poprzednich edycji był też ały zdalny pojazd manewrowy firmy Zwiehoff. Więcej lokomotyw i wagonówBardzo szeroka była też tegoroczna ekspozycja lokomotyw i wagonów. Pesa zaprezentowała wagon piętrowy 416B. Jest to pierwszy w historii wagon piętrowy zaprojektowany i zbudowany w całości przez polski przemysł. Wraz z wagonem producent zaprezentował lokomotywę elektryczną 111Ed-001. Jest to wersja lokomotywy przeznaczona do współpracy ze składami zmiennokierunkowymi. W najbliższym czasie w ramach umowy zawartej z Kolejami Mazowieckimi do tego przewoźnika trafią łącznie 2 lokomotywy oraz 22 wagony piętrowe, w tym 2 sterownicze.

Wagon piętrowy 416B „Sundeck”

Długość całkowita [mm]

25 800

Szerokość [mm]

2778

Wysokość [mm]

4600

Ilość osi

4

Prędkość maksymalna

160 km/h

Ilość miejsc ogółem

245

Ilość miejsc siedzących

125


 

Wagon piętrowy 416B jest pierwszym w historii wagonem tego rodzaju wyprodukowanym przez polski przemysł

 Swoje pojazdy trakcyjne zaprezentowały też inni producenci. Newag po raz kolejny promował lokomotywę elektryczną E6ACT z rodziny Dragon. Lokomotywy tej rodziny cechują się dużą niezawodnością, toteż w ostatnim czasie producent podpisał z firmą Freightliner PL umowę na dostawę tych lokomotyw w wersji z dodatkowym agregatem prądotwórczym last mile.
Firma CZ Loko zaprezentowała małą lokomotywę manewrową Effishunteer. Moc lokomotywy wynosi 328 kW, a prędkość maksymalna 60 km/h. Pojazd przeznaczony jest do lekkiej pracy manewrowej, na bocznicach o niewielkim obrocie wagonami. Lokomotywa może też znaleźć zastosowanie przy pracach gospodarczych, jak manewry na terenie zakładów taboru, czy prowadzenie lekkich pociągów roboczych.
 

Lokomotywa 794-001 zaprezentowana przez CZ Loko.
Na targach nie mogło również zabraknąć firmy Siemens. To właśnie podczas targów producent podpisał umowę z PKP Cargo na dostawę 15 lokomotyw Vectron MS, z opcją na 5 kolejnych. Lokomotywę tego typu można było zobaczyć na torach wystawienniczych.Ciekawym eksponatem był zmodernizowany wagon klubowy Ausst 998. Modernizacji dokonano w zakładach DB AG w Neumunster. Na targach dominował tabor pasażerski, jednak w tym roku organizatorzy najwyraźniej wsłuchali się w głosy krytyki płynące podczas poprzedniej edycji imprezy, nota bene słuszne o braku możliwości ekspozycji taboru towarowego i zadbano aby w tym roku także producenci tego typu pojazdów mogli zaprezentować swoje propozycje.Największym zainteresowaniem cieszył się zaprezentowany przez KZN Bieżanów specjalistyczny wagon do transportu bloków rozjazdowych. Najnowsze wymogi technologiczne, jakie nakładają Polskie Linie Kolejowe na dostawców rozjazdów w zakresie montażu tychże sprawiają, że powoli mija czas dowożenia ciężarówkami na miejsce zabudowy rozmontowanych rozjazdów. Konieczne staje się transportowanie większych elementów, toteż producenci rozjazdów będą zmuszeni do stosowania tego typu wagonów.Na koniec warto wspomnieć o jeszcze dwóch wagonach towarowych. Czeska firma Legios zaprezentowała dwa wagony specjalistyczne. Pierwszym był wagon samowyładowczy serii Faccns o pojemności 49 m3. Drugim z zaprezentowanych pojazdów była cysterna Zacns o pojemności 88 m3. Coraz większa ilość wystawców oraz zwiedzających może być symptomem powolnego odradzania się branży kolejowej w Polsce. Nadchodząca nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej daje szanse na rozwój i tylko od mądrych decyzji rządzących zależy, czy tę możliwość jako państwo wykorzystamy. Barometrem zmian mogą być też kolejne targi i ich wielkość, a kolejna edycja odbędzie się w dniach 26 – 29 września 2017 roku.
Największym zainteresowaniem wśród wagonów towarowych cieszył się specjalistyczny wagon do przewozu bloków rozjazdowych zaprezentowany przez KZN Bieżanów.
Podczas targów firma Siemens zaprezentowała lokomotywę Vectron MS. Podczas trwania Trako producent zawarł kontrakt z PKP Cargo na dostawę 15 z opcją na 5 kolejnych lokomotyw tego typu.  

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u