Ruszają konsultacje ws. Rozkładu jazdy PKP 2016/17

Jak ma wyglądać nowy rozkład jazdy pociągów? Od piątku przyjmowane będą wnioski co do kursów realizowanych przez Przewozy Regionalne i Łódzką Kolej Aglomeracyjną w naszym województwie.

Marszałek Województwa Łódzkiego zachęca mieszkańców regionu i pasażerów kolei do włączenia się w opracowanie rozkładu jazdy edycji 2016/2017, który będzie obowiązywał od 11 grudnia 2016 r. Konsultacje odbędą się w dniach 4-8 marca. Wnioski i propozycje do rozkładu jazdy należy przesyłać wtedy na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Regulamin konsultacji znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Łódzkiego www.bip.lodzkie.pl w zakładce komunikaty.

Specjalnie z tej okazji przygotowaliśmy dla Państwa projekt rozkładu dla linii 14 (Sieradz – Łódź Kaliska, do pobrania poniżej) oraz treść wniosku. Zachęcamy wszystkich by właśnie poniższy tekst był wysyłany w ramach konsultacji do rozkładu jazdy:

-------------------------------------------------------------

Niestety wprowadzone wraz z rozkładem jazdy 2015/2016 zmiany w przypadku połączeń realizowanych na trasie Łódź – Sieradz w znacznym stopniu nie spełniają podstawowych zadań tego typu przewozów, stąd też zwracam się z prośbą do Pana Marszałka o rozważenie przedstawionych poniżej zmian w rozkładzie jazdy pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także spółki Przewozy Regionalne i wprowadzenie ich w życie.

Zadaniem pociągów osobowych jest przede wszystkim zaspakajanie potrzeb transportowych mieszkańców regionu. Podstawowym zadaniem komunikacji regionalnej jest zapewnienie możliwości dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnię, czy też do większych węzłów przesiadkowych skąd możliwa będzie podróż w innych relacjach regionalnych lub dalekobieżnych.

Pociągi w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego powinny odjeżdżać 40 minut po pełnej godzinie (z wyjątkiem pierwszego, połączenie do Wrocławia- pociąg 16531, odjazd z Łodzi Kaliskiej 5:10). Takie rozwiązanie poprawiłoby znacząco możliwość dostępu do powyższych połączeń przez osoby pracujące czy studiujące. W szczególności udające się dalej niż do Sieradza, a także w dni wolne od pracy, gdy nie kursują szczytowe pociągi uzupełniające spółki ŁKA. Także osoby kończące zajęcia o godzinie 10 miałyby możliwość powrotu pociągiem o 10:40. Warto dodać, że mimo tak nietypowej, wczesnej pory kończenie zająć na łódzkich uczelniach o godzinie 10 nie jest zdarzeniem incydentalnym, stąd też taka zmiana godzin kursowania byłaby dość istotna.

Sprawą skandaliczną jest również oferta popołudniowych pociągów regio w relacji Łódź Kaliska – Poznań. Niedopuszczalne jest, aby ostatni pociąg 17509 (odjazd z Łodzi Kaliskiej o godz. 16.11 kursował jedynie w dni robocze. Mieszkańcy Błaszek, czy też Gminy Wróblew mają takie samo prawo dogodnego powrotu z Łodzi jak inni mieszkańcy regionu, tymczasem przez takie niezrozumiałe decyzje to zdecydowanie utrudnione, bowiem w dni wolne od pracy pociąg w tym kierunku odjeżdża z Łodzi o godzinie 14:14 a kolejny o 18:20. Bez wątpienia zmiany rozkładu wymaga wspomniany pociąg 17513 do Ostrowa Wielkopolskiego, odjeżdżający z Łodzi o godzinie 18:20. Tak wczesna pora jest zupełnie nieadekwatna do potrzeb. Od wielu lat połączenie to realizowane było później, głównie ze względu na fakt, że jest to ostatnie połączenie w dobie umożliwiające dojazd z Łodzi do miejscowości położonych na zachodnich krańcach województwa łódzkiego. Dla tego też wnioskuję o zmianę godziny odjazdu w/w pociągu na 19:40.

Kolejne, istotne zmiany, jakie należy wprowadzić możliwie szybko, aby usprawnić komunikację w regionie to:

Pociąg 11327 relacji Łowicz Główny – Sieradz (odjazd z Łodzi Kaliskiej o godz. 21:27)

Należy opóźnić odjazd ze stacji Łódź Kaliska na godzinę 21:45. Zmiana ta pozwoli na skomunikowanie z w/w połączeniem pociągu TLK 41110 „Górnik” relacji Katowice – Łódź Kaliska (przyjazd godz. 21:41) Wprowadzenie tego typu korekty nie pogorszy oferty wieczornych połączeń na trasie Łódź Kaliska – Sieradz, natomiast pozwoli mieszkańcom Łasku, Zduńskiej Woli czy Sieradza na szybkie i wygodne podróżowanie ze Śląska do swoich miejsc zamieszkania. Jest to o tyle istotne, że z regionu śląskiego do zachodniej części województwa łódzkiego utrzymują się duże potoki pasażerskie, a jednocześnie w obliczu braku jakichkolwiek połączeń z południa Polski do podregionu sieradzkiego najkrótszą trasą przez Zduńską Wolę Karsznice, połączenie przesiadkowe przez Łódź Kaliską jest obecnie jedyną możliwą alternatywą podróży na ciągu Śląsk – Zduńska Wola/Sieradz.

Pociąg 11487/11489 Łódź Kaliska (odjazd 22:40) – Sieradz

Apeluję o przesunięcie odjazdy tego pociągu na godzinę ok. 23:00. Pociąg ten jest ostatnim połączeniem w ciągu doby do Zduńskiej Woli i Sieradza, powyższy pociąg jest jedynym połączeniem umożliwiającym przesiadka z pociągu IC 8121 „Broniewski” relacji Szczecin Gł. - Łódź Kaliska (przyjazd 22:33). Mieszkańcy podregionu sieradzkiego nie mają od kilku lat możliwości bezpośredniego przejazdu do Szczecina, stąd też połączenie przesiadkowe przez Łódź Kaliską jest jedyną alternatywą. Niestety skomunikowanie między pociągiem IC 8121 a pociągiem osobowym ŁKA 11487/11489 wynoszące zaledwie 7 minut stwarza realne zagrożenie zerwania skomunikowania w przypadku nawet niewielkiego opóźnienia połączenia ze Szczecina, tym bardziej że połączenia te obsługiwane są przez różnych przewoźników. Dodatkowo opóźnienie odjazdu składu 11487/11489 daje możliwość skomunikowania z pociągiem TLK 53251 „Prometeo” z Gdyni. Jest to o tyle istotne, że od kilku lat brak jest jakichkolwiek połączeń w kierunku Trójmiasta ze stacji Zduńska Wola Karsznice i cały ruch podróżnych w relacji Trójmiasto czy szerzej Wybrzeże Gdańskie – Zduńska Wola/Sieradz realizowany jest z konieczności w systemie przesiadkowym przez stację Łódź Kaliska.

Dodatkowo opóźnienie odjazdu w/w pociągu ŁKA pozwoli na skorzystanie z usług kolei przez osoby pracujące w bardziej odległych rejonach Łodzi do godziny 22:00, które obecnie nie mają możliwości aby zdążyć na pociąg odjeżdżający o 22:40. Zmiana taka pozwoli również na powrót mieszkańcom regionu, którzy chcieliby uczestniczyć w imprezach kulturalnych licznie odbywających się w Łodzi, m.in. skorzystać z łódzkich teatrów, czy też filharmonii. Warto tutaj przypomnieć, że z uwagi na wyżej przytoczone argumenty przez ostatnie kilka lat pociąg 11487/11489 wyjeżdżał z Łodzi Kaliskiej w przedziale czasowym między 23:00 a 23:10 i rozwiązanie to się sprawdzało.

Należy rozważyć o co wnioskuję ja i portal Zduńskowolskie Wieści Kolejowe: całościową zmianę godzin odjazdu pociągów z Łodzi Kaliskiej w kierunku Sieradza, w ten sposób aby poza wymienionymi we wcześniejszej części pisma pierwszym porannym i ostatnim wieczornym, wszystkie pozostałe pociągi stałego kursowania (codziennych) zarówno obsługiwanych przez ŁKA, jak również Przewozy Regionalne wyjeżdżały ze stacji początkowej 40 minut po pełnej godzinie. Z kolei składy uzupełniające w godzinach szczytu winny wyjeżdżać ze stacji Łódź Kaliska 10 minut po pełnej godzinie. Rozwiązanie to pozwoli na zwiększenie dostępności połączeń dla szerszej grupy podróżnych. Analogicznie dla pociągów przyjeżdżających z kierunku Sieradza, poza pierwszym porannym i ostatnim wieczornym należy rozważyć wprowadzenie stałych godzin kursowania, w ten sposób, aby przyjazdy do stacji Łódź Kaliska następowały 20 minut po pełnej godzinie. Dzięki temu osoby dojeżdżające do Łodzi, dla których wymagane jest dotarcie do miejsca przeznaczenia o określonej porze, w tym dla pracujących i studiujących w Łodzi będzie to duże usprawnienie i ułatwienie w codziennych dojazdach. Warto również połączyć wybrane kursy z Sieradza do Łodzi z połączeniami do Kutna, Łowicza czy weekendowo do Warszawy.

Chciałbym zwrócić dodatkowo uwagę na brak połączeń pasażerskich na Magistrali Węglowej (Inowrocław – Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa / Herby Nowe). Na tej linii też są mieszkańcy, którzy chcą korzystać z pociągów, tylko trzeba zaoferować im dogodną ofertę przewozową w postaci minimum 3 par pociągów. Przypomnę, że większość Magistrali została już wyremontowana. Nie zgadzam się na padające w mediach informację w których Urząd Marszałkowski informuje, że nie zamierza wznawiać połączeń na tej linii.

W załączeniu przesyłam Szanownemu Panu Marszałkowi projekt rozkładu przygotowany przez portal Zduńskowolskie Wieści Kolejowe, uwzględniający postulaty i potrzeby społeczności zachodniej części województwa łódzkiego.

Zwracam się z prośbą do Pana Marszałka o pozytywne rozpatrzenie wniosków ku zadowoleniu podróżnych, bo to właśnie podróżnym w najbardziej dogodny sposób mają służyć połączenia kolejowe.

-------------------------------------------------------------

Do pobrania:

Formularz dotyczący propozycji zmian w rozkładzie jazdy 2016/17 - Prosimy go dokładnie wypełnić  (kliknij, aby pobrać)

Projekt rozkładu jazdy portalu Zduńskowolskie Wieści Kolejowe - prosimy, o załączenie tego pliku w Państwa mailu do Urzędu Marszałkowskiego - (kliknij, aby pobrać)

Komentarze   

0 #2 Grzegorz 2018-01-07 15:53
Cytuję olek:
proszę państwa szkoda pisania i wniosków o pociągi na linii 131 twardogłowi już podjęli decyzję i wszystkie pociągi pojadą jak dotychczas i ominą tę część regionu my się juz pogodziliśmy bo z wiatrakami się nie wygra . tak łączymy polskę


To prawda, niestety w ministerstwie cały czas mamy do czynienia z tą samą od lat zabetonowaną strukturą, która mimo zmian na szczytach władzy ma się w najlepsze i cały czas wprowadza w życie swoje szkodliwe i ułomne spojrzenie na transport, w tym przypadku dalekobieżny. Przez takie skrzywione spojrzenie na to zagadnienie i uporczywe wcielanie tego w życie przez minimum 15 lat, doszło do wykluczenia sporych połaci kraju z systemu komunikacji dalekobieżnej. Używane przy tym argumenty są poprostu żałosne.

Jednakże w myśl powiedzenia o kropli, która drąży skałę, my też uparcie będziemy drążyć temat. Być może też zmieni się podejście rządzących do tego tematu. Pierwsze jaskółki już są, jak wydanie zezwolenia na wolny dostęp dla spółki Arriva, na trasę Wejherwo-Gdańsk-Bydgoszcz-ZWK-Częstochowa-Katowice . Także najnowszy przetarg PLK na modernizację południowego odcinka "węglówki", z przystosowaniem jej w przypadku przewozów pasażerskich do 140 km/h oraz planowana modernizacja i przebudowa infrastruktury punktowej, przeznaczonej do obsługi przewozów pasażerskich daje szanse na zmiany.
Cytować
0 #1 olek 2016-11-25 14:15
proszę państwa szkoda pisania i wniosków o pociągi na linii 131 twardogłowi już podjęli decyzję i wszystkie pociągi pojadą jak dotychczas i ominą tę część regionu my się juz pogodziliśmy bo z wiatrakami się nie wygra . tak łączymy polskę
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u