Przyspieszonych nie będzie?

W przededniu wyborów samorządowych 2014 z ust Marszałka Województwa łódzkiego, Pana Witolda Stępnia można było usłyszeć deklaracje dotyczące uruchomienia na trasie łódź – Zduńska Wola – Sieradz poza pociągami typowo osobowymi, także składów przyspieszonych. Mimo upływu 3 lat obiecanych połączeń nadal brak.

Pomysł uruchomienia pociągów przyspieszonych w relacjach Łódź – Zduńska Wola, czy Łódź- Sieradz nie jest nową koncepcją. Już na przełomie wieków spółka Przewozy regionalne w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego uruchamiała takie pociągi m.in. w relacjach Łódź Kaliska – Sieradz, Łódź Kaliska – Częstochowa (jako przyspieszony kursował na odcinku Łódź – Zduńska Wola) czy regio Plus Ostrów – Zduńska Wola – Zgierz – Łódź Widzew, który to pociąg także kursował jako przyspieszony.

Oferta cieszyła się dużym zainteresowaniem podróżnych. Niestety wraz z likwidacją połączeń Łódź – Częstochowa oraz stopniowym przejmowaniem relacji Łódź – Sieradz przez nowo utworzoną, samorządową spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna nastąpiła likwidacja tego typu oferty.

Szybko i komfortowo

Idea połączeń przyspieszonych uzupełniających podstawową ofertę w przewozach regionalnych jest doskonałym rozwiązaniem dla dojeżdżających do aglomeracji z bardziej odległych miejscowości. Jednocześnie pozwala bardziej efektywnie wykorzystać tabor, dzięki bardziej równomiernemu rozłożeniu potoków pasażerskich.

Zalety tego rozwiązania znane z wielu krajów europejskich znalazły także uznanie w naszym kraju. Mimo iż województwo łódzkie w tej kwestii trwa w regresie, to w wielu miejscach takie połaczenia doskonale uzupełniają siatę połączeń regionalnych.

Przyspieszonym do Błaszek?

Po raz kolejny temat powrotu połączeń przyspieszonych wrócił w 2015 roku. Wówczas Urząd Marszałkowski przedstawił inicjatywę wydłużenia wybranych kursów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej do Błaszek. Jedną z koncepcji było wprowadzenie tego typu oferty w oparciu o połączenia przyspieszone.

Po raz kolejny okazało się jednak, że była to przysłowiowa burza w szklance wody, a koncepcja połączeń przyspieszonych do Błaszek nie wyszła dalej niż deklaracje Pana Marszałka

Może będzie, może nie

Obserwując niezdecydowanie i sprzeczne informacje płynące w tej kwestii z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, w dniu 6 kwietnia bieżącego roku redakcja „ZWK” wystąpiła z oficjalnym zapytaniem dotyczącym tej kwestii do Urzędu Marszałkowskiego. W przekazanej redakcji, przez Panią Dagmarę Piestrzyńską z Wydziału Transportu Szynowego Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi odpowiedzi czytamy:

...uprzejmie informuję, że na dzień dzisiejszy Województwo Łódzkie nie ma planów wprowadzenia do oferty pociągów przyśpieszonych...

...Sytuacja może się zmienić po otwarciu w Łodzi tunelu średnicowego łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska i stacją Łódź Żabieniec, kiedy to planowane jest przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną Sp. z o.o. uruchomienie długich połączeń z Sieradza przez Łódź do Skierniewic...

 

Tym samym organizator transportu szynowego w województwie jak widać odłożył na czas dalszy plany szybkich połączeń, plany których realizację jeszcze nie dawno sam deklarował. W tym miejscu warto dodać, że tego typu połączenia z powodzeniem uzupełniają siatkę połączeń regionalnych w innych regionach. Funkcjonują one I są rozwijane m.in. na Mazowszu, na trasach z Warszawy do Radomia, Ciechanowa, Łukowa, Łowicza i Skierniewic. Pociągi przyspieszone można spotkać także w innych częściach kraju nas trasach z Krakowa do Tarnowa, z Gdańska do Elbląga, czy z Katowic do Częstochowy.

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u