Jesteś tutaj: Start
Już po raz 12 w Gdański odbyły Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, tegoroczna edycja tej jednej z największych w Europie i jedynej tego typu imprezy w Polsce przyciągnęła ponad wystawców z kraju i spoza jego granic. Na targach nie zabrakło również przedstawicieli naszego portalu. Zapraszamy do zapoznania się z relacją przygotowaną przez naszych redaktorów.
Po raz kolejny targi okazały się rekordowe. Na 30 tys. m2 powierzchni wystawienniczej oraz 1 000 metrów torów do ekspozycji taboru oraz maszyn i urządzeń torowych swoje produkty i usługi zaprezentowało 700 wystawców z 25 krajów.
Stadler z flirtem
Znany szwajcarski producent, który od ponad dekady posiada również zakład produkcyjny w Siedlcach zaprezentował tym razem dwa pojazdy należące do rodziny flirt - flagowych produktów tego producenta. Zaprezentowane zostały pojazdy należące do trzeciej generacji, w wersji przeznaczonej dla kolei norweskich oraz dla węgierskiego przewoźnika GyseV. Pojazdy powstały w siedleckich zakładach producenta.
Zespół trakcyjny firmy Stadler, przeznaczony dla NSB-narodowego norweskiego przewoźnika
Selektywna zbiórka odpadów w pociągu? Tak, ale nie w Polsce. Takie rozwiązanie zastosowano w pociągach Stadler Flirt dla norweskiego odbiorcy.
We flirtach dla NSB zastosowano układ foteli 3+2, było to możliwe dzięki szerszemu pudłu, dodatkowo wszystkie fotele posiadają uchylne siedziska
Impuls w nowej odsłonie
Lider rynku elektrycznych zespołów trakcyjnych-nowosądecki Newag na targach zaprezentował swój flagowy produkt-elektryczny zespół trakcyjny Impuls. Egzemplarz należy już do nowej, drugiej generacji tych lubianych przez podróżnych pociągów. Zaprezentowany pojazd powstał dla włoskiej firmy przewozowej FSE, jednak już w najbliższym czasie bardzo podobne pojazdy trafią także na rynek polski, do spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna, dla której realizowany będzie kontrakt na dostawę 14 tego typu pojazdów.
Dane elektrycznego zespołu trakcyjnego Impuls II - 36WEb |
|
Liczba członów |
3 |
Układ osi |
Bo'2'2Bo' |
Masa własna |
110 t |
Masa brutto |
150 t |
Maksymalny nacisk osi na tor |
180 kN |
Całkowita liczba miejsc |
364 |
Długość ze sprzęgami |
59 300 mm |
Moc znamionowa |
1600 kW |
Prześwit drzwi wejściowych |
1300 mm |
Wysokość podłogi w strefie wejść pgs |
620 mm |
Zakres temperatur otoczenia przy eksploatacji |
-25oC - 70oC |
Maksymalna prędkość |
160 km/h |
Szerokość toru |
1435 mm |
Nowosądecki producent zaprezentował też lokomotywę elektryczną E4DCUd-002 „Gryffin”. Pojazd jest jednosystemową lokomotywą elektryczną, wyposażoną w dodatkowy moduł dojazdowy DUAL POWER. Lokomotywa należy do serii 5 tego typu pojazdów (z możliwością rozszerzenia zamówienia), jakie Newag jeszcze w 2017 roku dostarczy spółce Lotos Kolej.
Dane lokomotywy E4DCUd |
|
Długość |
19 900 mm |
Układ osi |
Bo'Bo' |
Moc ciągła lokomotywy |
5,6 MW |
Moc modułu DUAL POWER |
360 kW |
Maksymalna masa pociągu |
3200 t |
Maksymalna prędkość |
160 km/h |
Siła pociągowa przy rozruchu |
310 kN |
Szerokość toru |
1435 mm |
Masa służbowa |
84 t |
Nacisk na oś |
210 kN |
Skrajnia |
UIC 505-1 |
EN57 wiecznie żywe
W Gdańsku nie zabrakło również taboru wystawianego przez Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania. Zdziwiłby się jednak każdy, kto spodziewałby się, że ten znany producent zaprezentuje chociażby któryś z wagonów pasażerskich, w których produkcji FPS się specjalizuje i które są sztandarowym produktem poznańskiej fabryki. Zamiast tego na torach można było zobaczyć....elektryczny zespół trakcyjny EN57. Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 już ponad pół wieku można spotkać na polskich torach. Mogłoby się wydawać, że gdy zespoły powinny już ustąpić pola nowszym konstrukcjom, wciąż...pojawiają się kolejne zmodernizowane wersje.
Zaprezentowana przez FPS wersja modernizacji składu, nosząca handlową nazwę „Feniks” według zapowiedzi producenta jest najbardziej zaawansowaną z dotychczasowych modernizacji, nawiązując do nazwy miała być swoistym odrodzeniem serii. Jak zwykle w takich przypadkach bywa rzeczywistość okazuje się nieco inna od górnolotnie i atrakcyjnie brzmiących haseł marketingowych.
Zmodernizowany zespół EN57 „Feniks' jest w istocie połączeniem rozwiązań stosowanych w latach 2009-2010 z elementami znanymi z modernizacji składów EN57-21xx. Sam producent przyznaje, że modernizacja przeprowadzona została o dokumentację sprzed kilku lat, odkupioną od upadłego TS Opole. W składzie zastosowano niewielką modyfikację na pulpicie maszynisty, natomiast sam przedział pasażerski swoim wystrojem i funkcjonalnością bardzo zbliżony do standardów znanych ze wspomnianej wcześniej modernizacji EN57-21xx. Swego rodzaju ciekawostką są drzwi przejściowe, z przedsionków do przedziałów pasażerskich. Zamiast klasycznych, jednoskrzydłowych poznańscy inżynierowie przewidzieli zastosowanie drzwi podwójnych, zbliżonych do tych znanych z zespołów ED160 spółki PKP Intercity.
Wnętrze zmodernizowanego zespołu EN57 Feniks swoim wyglądem i komfortem zbliżone jest do tego znanego z zespołów EN57-2xxx.
Biało-czerwona Gama
Jedną z ciekawszych naszym, szczególnie pod względem wizualnym, wystawionych na TRAKO 2017 była lokomotywa elektryczna Gama 111Ed, która jest również wyposażona w silnik spalinowy umożliwiający przejechanie do 100 km po szlakach niezelektryfikowanych. Lokomotywy platformy Gama są już znane z polskich szlaków, pojazdy tej rodziny są eksploatowane m.in. przez spółkę Koleje Mazowieckie. Prezentowany egzemplarz przyciągał zwiedzających swoją nietypową malaturą, symbolizującą Polskę północną i południową- stocznie po jednej stronie lokomotywy, kopalnie po drugiej. Lokomotywa promowała jednocześnie pool taborowy
Pesa Bydgoszcz zaprezentowała też ezt 21 WEa-002, należący do platformy taborowej Elf II. Prezentowany pojazd to wersja trzyczłonowa najnowszej generacji Elfów, zbudowany na zlecenie spółki Koleje Śląskie
Wnętrze elektrycznego zespołu trakcyjnego WEa21-002
Elektryczny zespół trakcyjny 21 WEa |
|
Długość całkowita |
74 630 mm |
Wysokość |
4300 mm |
Szerokość |
2840 mm |
Szerokość toru |
1435 m |
Wysokość podłogi |
760 mm |
Liczba drzwi na stronę |
5(6) |
Układ osi |
Bo'(2')(2')(2')Bo' |
Prędkość eksploatacyjna |
120 km/h |
Liczba miejsc siedzących stałych / uchylnych |
180/10 |
Maksymalny nacisk na oś |
18,5 t |
207E nowe, elektryczne oblicze...ST44
Bez wątpienia dużym zaciekawieniem ze strony niemal wszystkich odwiedzających ekspozycję spotkała się najnowsza lokomotywa spółki Rail Polska, oznaczona symbolem 207E. Ten nieco zaskakujący swoją sylwetką pojazd jest głęboką modernizacją, wraz ze zmianą napędu na elektryczny...lokomotywy spalinowej M62 (ST44), czyli popularnego gagarina.
Dane lokomotywy 207E |
|
Długość |
17 530 – 17 550 mm |
Układ osi |
Co'Co' |
Moc ciągła lokomotywy |
2,4MW |
Maksymalna prędkość |
100 km/h |
Siła pociągowa przy pracy ciągłej |
300 kN |
Szerokość toru |
1435 mm |
Masa służbowa |
120 t |
Napięcie |
3 kV DC |
System hamulca |
Wabtec |
Eksploatacyjny zakres temperatur otoczenia |
od -30oC do +40oC |
Połączenie z wózkiem |
Czop skrętu |
Rozstaw osi wózka |
2,1 m |
W lokomotywie zastosowano smarowanie obrzeży za pomocą sztyftu grafitowego, hamulec mechaniczny, klockowy. Pojazd posiada obręczowane zestawy kołowe, istnieje jednak możliwość zastosowanie zestawów monoblokowych.).
Z klasycznej, spalinowej lokomotywy M62 pozostało niewiele, głównie ostoja i elementy podwozia, jednak wózki zostały gruntownie zmodernizowane. Inny jest też komfort pracy drużyny trakcyjnej, która ma do dyspozycji kabinę niemal dwukrotnie większą o tej z klasycznej ST44. Dzięki temu możliwe stało się poza klimatyzacją zamontowanie dodatkowego grzejnika. Prowadzący pojazd ma też do dyspozycji czajnik i chłodziarko-podgrzewacz.
Przewoźnik rozważa również montaż w jednym z kolejnych egzemplarzy systemu typu „last mile”, czyli dodatkowego systemu dojazdowego, umożliwiające obsługę bocznic, lub krótkich linii bez sieci trakcyjnej. Nie będzie to jednak tradycyjny silnik spalinowy, a bateria akumulatorów.
Prototypowa lokomotywa zbudowana została na potrzeby własne Rail Polska. Przewoźnik zaplanował według obecnych założeń użytkowanie ok. 20 lokomotyw tego typu, w chwili obecnej budowany jest drugi pojazd tego typu. Przewoźnik przewiduje też budowę pojazdów przeznaczonych do sprzedaży na rynku zewnętrznym. Pierwszy pojazd do sprzedaży zaoferowany zostanie w połowie 2019 roku.
Z formalnego punktu lokomotywa 207E jest pojazdem zmodernizowanym nie nową konstrukcją. Dzięki temu możliwe będzie dopuszczenie pojazdu do eksploatacji w trybie niezgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).
Linkiem w przyszłość
Na rozwój postawiła również spółka Przewozy Regionalne. Zaprezentowała ona jeden z najnowszych pojazdów spółki, spalinowy zespół trakcyjny SA139-025. Artur Kowalczyk-członek zarządu Przewozów Regionalnych, przedstawił podczas prezentacji strategię taborową, Jednym z celów zarządu jest odmłodzenie taboru Przewozów Regionalnych. – Spółka planuje zakupić 238 ezt aby móc konkurować na otwartym rynku. Dodatkowo w planach przewoźnika znajduje się zakup na potrzeby tras o dużych potokach 55 wagonów piętrowych pośrednich i 22 sterowniczych oraz 10 lokomotyw spalinowych i 11 elektrycznych. które pozwolą na zestawienie pojemnych składów typu push-pull. Strategia spółki Kowalczyk. W perspektywie do 2030r. spółka chce też zakupić co najmniej 30 pojazdów z napędem hybrydowym.
Tradycja i nowoczesność
Połączenie tradycji z nowoczesnością, taką niespodziankę zaproponowała zwiedzającym spółka PKP Intercity, która poza nowoczesnymi wagonami pasażerskimi zaprezentowała także tabor zabytkowy.
Na torach przystanku Gdańsk Stadion goście targowi mogli zapoznać się z nowoczesnymi, zmodernizowanymi wagonami 2 klasy, reprezentowanymi przez: wagon 11Arow, zmodernizowany przez Newag wagon 168A oraz znacznie zmodernizowany przez FPS Poznań wagon 144A. PKP Intercity zaprezentowały też zmodernizowany przez Pesę wagon restauracyjny 406A, (w którym zwiedzający mogli napić się kawy lub herbaty, serwowanych przez pracownika WARS-u
Jednak znacznie większe zainteresowanie wzbudziły lokomotywy spółki. Na torach wystawienniczych przewoźnik zaprezentował lokomotywę EP08-001, której niedawno przywrócono oryginalne, pomarańczowe barwy, w jakich można było ją zobaczyć jeszcze w latach 90 ubiegłego wieku. Jeszcze większe zainteresowanie wzbudziła lokomotywa EP05-23. Obecnie przy współudziale ZNTKiM Gdańsk spółka przywraca pojazd do stanu czynnego. Lokomotywa po renowacji będzie prowadziła pociągi historyczne, a także w wybrane dni pociągi planowe.
Zmodernizowany przez FPS Poznań wagon 144A
Panel sterowania oświetleniem i nagłośnieniem przedziału zmodernizowanego wagonu 144A
Wnętrze wagonu 111Arow prezentowanego na targach
EP05-23 będzie lokomotywą historyczną PKP Intercity
Siemens z Vectronem
Koncern Siemens po raz kolejny zaprezentował lokomotywę z rodziny Vectron, ten uniwersalny pojazd zyskuje coraz większą popularność na sieciach kolejowych wielu państw europejskich. Lokomotywy tego typu producent zaproponuje prawdopodobnie w zbliżającym się przetargu na 20 lokomotyw, jaki zostanie ogłoszony przez PKP Intercity.
Tramwaje i....trolejbus
Tradycyjnie już swoje produkty na targach prezentowali również producenci miejskiego taboru szynowego. Tegoroczna ekspozycja taboru tramwajowego była nader skromna. Swój tramwaj zaprezentowały jedynie firmy Solaris Tram oraz Modertrans.
Producent z podpoznańskiego Bolechowa zaprezentował najdłuższy, dotychczas wyprodukowany przez siebie model, jakim jest XL. Jest to pojazd zbudowany na zamówienie Leipziger Verkehrsbetriebe, będącego operatorem komunikacji tramwajowej w Lipsku. Zamówienie dla tego operatora obejmuje łącznie 41 tramwajów, które dostarczone zostaną Koncepcja tego pojazdu jest odmienna
Dane wagonu Tramino XL |
|
Długość całkowita |
37 630 mm |
Wysokość |
3498 mm |
Szerokość |
2300 mm |
Maksymalna prędkość |
70 km/h |
Szerokość toru |
1458 m |
Łączna liczba miejsc |
220 |
w tym: |
|
– stojących |
145 |
– siedzących |
75 |
Minimalny promień łuku |
18 m |
Udział niskiej podłogi % |
65 % |
Napięcie zasilania |
600 V |
Ilość drzwi (podwójne / pojedyncze) |
4+2 |
Ilość członów |
4 |
Ilość wózków (ogółem / napędnych) |
5/(4) |
Spółka Solaris zaprezentowała jeszcze jeden, nietypowy jak na tego typu targi pojazd. Był nim...trolejbus Trolino 18,75 z dodatkowym agregatem wodorowym. Pojazd jest innowacyjny ze względu na zastosowane rozwiązanie dodatkowego napędu pomocniczego, gdzie jako paliwo wykorzystany został wodór. Trolejbus w pobliskiej Gdyni przeszedł testy homologacyjne, docelowo trafi do łotewskiego przewoźnika z Rygi.
Sporym zainteresowaniem odwiedzających targi cieszył się drugi zaprezentowany tramwaj, który wyprodukowała poznańska firma Modertrans. Producent zaprezentował swoją najnowszą konstrukcję, niskopodłogowy pojazd Moderus Gama. Wagon charakteryzuje się nowoczesną, wręcz futurystyczną sylwetką., za którą pojazd otrzymał tytuł TOP DESIGN award 2017 w kategorii „Motoryzacja i transport publiczny”na odbywającym się w Poznaniu konkursie TOP DESIGN aword.
Moderus Gamma LF 01 AC bo takie oznaczenie typu nosi pojazd, jest pięcioczłonowym tramwajem, w pełni niskopodłogowym, opartym na trzech dwuosiowych sztywnych wózkach. Ma 32,01 m długości, może się poruszać po torach o rozstawie szyn wynoszącym 1435 mm i pokonywać łuki o promieniu 18 m. Prezentowany pojazd jest wersją testową, jednak już niedługo producent rozpocznie seryjną produkcję tego typu pojazdów. Na początku 2017 roku Modertrans wygrał przetarg na dostawę 50 tramwajów (30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych) dla MPK Poznań. Wersja sla Poznania będzie jednak różniła się od pojazdu testowego.
Dane wagonu Moderus Gama |
|
Długość całkowita |
32 100 mm |
Wysokość |
3650 mm |
Szerokość |
2400 mm |
Maksymalna prędkość |
70 km/h |
Szerokość toru |
1435 m |
Łączna liczba miejsc |
244 |
w tym: |
|
– stojących (5 osób/m2) |
181 |
– siedzących (stałe/uchylne) |
63+3 |
Minimalny promień łuku |
18 m |
Udział niskiej podłogi % |
100 % |
Napięcie zasilania |
600 V |
Ilość drzwi (podwójne / pojedyncze) |
4+2 |
Ilość członów |
5 |
Ilość wózków (ogółem / napędnych) |
3/(2) |
Wysokość podłogi |
355 mm |
Wnętrze tramwaju Moderus Gama
Podbijarka elektryczna, sprzęt ratowniczy i dwudrogowy
Tradycyjnie już na Trako nie mogło zabraknąć producentów sprzętu i pojazdów związanych z zapleczem transportu kolejowego. Podczas tegorocznej edycji ilość pojazdów do utrzymania linii kolejowych była znacząco większa, aniżeli w 2015 roku. Na torach wystawienniczych można było m.in. zobaczyć liczne koparki dwudrogowe, tzw. „wozidło”wyposażone w dodatkowe rolki do poruszania się po torach kolejowych, mały pojazd manewrowy, a także ciągnik dostosowany do poruszania się zarówno po drogach, jak i torach. Jako ciekawostkę można dodać, że wspomniany ciągnik prezentowany był przez firmę Crystal, która swoją siedzibę ma w Sieradzu. Z kolei GAiT zaprezentowały swój najnowszy pojazd ratownictwa technicznego-Unimat przeznaczony do ratownictwa tramwajowego.
Tzw. wozidło dodatkowo wyposażone w rolki, umożliwiające poruszanie się po torze
HYDREMA 912 DS RAIL (tzw. wozidło) |
|
Masa całkowita |
18 000 kg |
Ładowność nominalna (na torach) |
10000 kg |
Ładowność nominalna (na drogach) |
7800 kg |
Masa maszyny-pusta |
12000 kg |
Szerokość całkowita |
2470 mm |
Prześwit całkowity pod mostami |
400 mm |
Prześwit kolejowy |
125 mm |
Szerokość zabudowy |
2210 mm |
Wysokość maksymalna |
3010 mm |
Długość całkowita |
6283 mm |
Wysokość krawędzi burty |
2170 mm |
Pojemność zabudowy |
4,8 m3 |
Pojemność zabudowy – z nadsypem |
5,6 m3 |
Kierunek wysypu |
do tyłu / możliwa opcja boczna |
Promień skrętu |
6,1 m |
Zbiornik paliwa |
140 l |
Zużycie paliwa |
6-9 l/mth |
Napęd kolejowy |
układ rolek z tylnej osi wg. Cat. 2 bez kontaktu kół ogumionych z szynami |
Prędkość transportowa |
45/h |
Prędkość transportowa – torowa |
60 km/h |
Układ skrętu ramy |
35 st |
Moc silnika / Moment obrotowy |
96 kW / 516 Nm |
Producent silnika |
Perkins 1104E |
Pojazd manewrowy szynowo-drogowy firmy Zagro
Pojazd manewrowy szynowo-drogowy Zagro E_MAXI L |
|
Podwozie |
Wyposażone w 4 niezależnie napędzane koła do operacji na torze i drodze |
System szynowy |
Podnoszony i opuszczany hydraulicznie |
Zakres sterowania kołami |
do 130o |
Typy sterowania kołami napędowymi |
okrężnie (obrót w miejscu ukośnie |
Pojemność akumulatorów |
625 Ah z funkcją Aquamatic (uzupełnianie elektrolitu) |
Zintegrowany system hamulcowy |
elektryczny, na wszystkie koła |
Hamulec postojowy |
elektromagnetyczny, na wszystkie koła |
Sterowanie |
zdalny system radiowy |
Masa całkowita |
6,5 t |
Wyposażenie opcjonalne |
kabina, kamery, zabudowana ładowarka akumulatorów siedzisko operatora, pneumatyczny system hamulca zespolonego, obrotowa głowica sprzęgów, różne typy sprzęgó |
Największą atrakcją dla osób zainteresowanych sprzętem do utrzymania torów była zapewne podbijarka uniwersalna UNIMAT 09 - 4x4 -4S E3 z napędem hybrydowym, zaprezentowana przez firmę Plasser.&Thauer. Podbijarka posiada możliwość zasilania z sieci trakcyjnej, jednocześnie poprzez agregat prądotwórczy o mocy 600 kW pojazd może pracować na odcinkach poza siecią elektryczną. Poprzez zastosowanie napędu hybrydowego producent chce uzyskać zwiększenie efektywności zużycia energii, a także zmniejszenie hałasu.
Podbijarka uniwersalna UNIMAT 09 - 4x4 - 4S E3 |
|
Długość ze zderzakami |
33 440 mm |
Masa całkowita |
137 t |
Maksymalny nacisk na oś |
20 t |
Moc silników elektrycznych |
|
Pojedynczy |
4 x 200 kW |
Moc wyjściowa agregatu |
600 kW |
Maksymalna prędkość jazdy |
100 km/h |
Swoje pojazdy techniczne zaprezentowała również spółka SKM Trójmiasto, Były to dwie drezyny, które powstały na zlecenie przewoźnika w zakładach PTS Stargard. Drezyna WM15H.00 powstała w wyniku modernizacji drezyny WM15A. Z kolei pojazd oznaczony symbolem DH 350.11 jest pojazdem fabrycznie nowym, stanowiącym następce popularnych wózków WM15. Poza drezynami przeznaczonym dla SKM Trójmiasto ZPS na targach zaprezentował także uniwersalną zgarniarkę tłucznia z napędem hydrostatycznym ZTU 300.01.Drezyna DH 350 produkcji ZPS Stargard, wykonana na zamówienie SKM Trójmiasto
Drezyna hydrauliczna DH 350.11 |
|
Szerokość toru |
1435 mm (1520 mm, 1668 mm) |
Długość całkowita |
12000 mm |
Rozstaw osi |
7000 mm |
Wysokość |
4023 mm |
Moc silnika |
350 kW |
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
Sterowanie |
z kabiny |
Udźwig żurawia |
20,4t |
Ładowność skrzyni |
6t |
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu |
CA, SHP, RS, rejestrator |
Pojazd ratownictwa technicznego Mercedes-Unimog należący do GAiT Gdańsk
Pojazd ratownictwa technicznego Mercedes-Unimog należący do GAiT GdańskCiągnik dwudrogowy firmy "Cristal" z Sieradza
Wagony wracają
Duże niezadowolenie wystawców podczas edycji z 2015 roku wzbudził brak możliwości zaprezentowania wagonów, szczególnie tych towarowych. Prawdopodobnie taki stan rzeczy Wynikał w głównej mierze z faktu, że dużą część powierzchni wystawienniczej na torach zajęły wówczas składy pasażerskie ED160 oraz ED161. Podczas tegorocznej edycji , mimo iż nie wiele, to jednak znalazło się miejsce dla producentów wagonów.
Poza wspomnianymi wcześniej wagonami pasażerskimi, prezentowanymi przez PKP Intercity, można było również zobaczyć trzy wagony towarowe. Pośród nich dwa to cysterny do przewozu gazów. Firma Chemet z Tarnowskich Gór zaprezentowała wagon cysternę o pojemności 113,5 m3.Drugi wagon tego typu pokazała czeska Firma Legios Loko. Wagon serii Zags służy do przewozu gazów skroplonych, pojemność wagonu to 120 m3. Trzecim i chyba najciekawszym wagonem towarowym był wagon typu Fals, zaprezentowany przez czeskiego producenta. Wagon pozornie nie różniący się od innych tego typu konstrukcji, był jednak wyjątkowy ze względu na swoją budowę. W procesie produkcji firma wykorzystała nowatorską technologią naukowców z uniwersytetu w Libercu, gdzie tradycyjne spawanie zastąpione zostało klejeniem. Dzięki temu obniżeniu uległa masa wagonu, co z kolei dało możliwość podniesienia jego ładowności.
Jakie były TRAKO 2017?
W porównaniu do poprzedniej edycji zauważalna jest pewna stagnacja. Niemal brak nowych konstrukcji, w zamian duża ilość pojazdów, które są modernizacjami pojazdów starszych serii, często pochodzących sprzed kilkudziesięciu lat. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czym taki stan rzeczy jest podyktowany. Niemniej jedną z przyczyn jest zapewne zakończenie poprzedniej perspektywy unijnej, przy jednoczesnym braku sprecyzowania zapotrzebowania, zarówno pod względem ilościowym, jak też technicznym przez nabywców na nową, rozpoczynającą się perspektywę. Innym powodem stagnacji jest być może nikły, wręcz niezauważalny proces modernizacyjny w zakresie taboru wśród przewoźników towarowych, mimo faktycznego ogromnego zapotrzebowania na nowe pojazdy. W tym przypadku jest to głównie następstwem trudności w uzyskaniu źródeł finansowania.
Pewną dozę optymizmu na przyszłość dają rozpisane i częściowo już trwające innowacyjne projekty Narodowego Centrum Badań i rozwoju, jak chociażby pojazd hybrydowy, dwutrakcyjny PLUS, realizowany przez FPS. Tak więc być może już kolejna edycja Trako przyniesie nowe ciekawe rozwiązania i pojazdy.
Nie obyło się też bez drobnych problemów organizacyjnych, jak chociażby scysje taksówkarzy obsługujących imprezę oraz podstawowa bolączka targów w obecnej lokalizacji, jaką jest podkreślany też przez wystawców brak terenów ekspozycyjnych z prawdziwego zdarzenia dla taboru kolejowego. Nie zmienia to jednak faktu że TRAKO są najważniejszą imprezą dla rynku kolejowego w Polsce i takimi zapewne pozostaną. Na kolejną, XIII edycję, miejmy nadzieję nie pechową organizatorzy zapraszają w dniach 24-27 września 2019 roku.