Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski dla linii kolejowej między Wrocławiem a Łodzią

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Wybrano przebieg oznaczony jako W51. Uznany został za najmniej inwazyjny i najlepiej oceniany w konsultacjach społecznych.

Rekomendowany przebieg linii nr 85 Łódź – Sieradz i nr 86 Sieradz – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści wielokryterialne na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe.

– Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław – Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Razem z przygotowywaną do realizacji trasą Warszawa - Łódź połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w atrakcyjnym czasie krótszym niż dwie godziny. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle – podkreślił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK

Do realizacji został wybrany wariant W51, który w Naszym regionie przebiega poniżej Szadku, przez Wojsławice i między Annopolem Nowym a wsią Rębieskie. Szczegółowa mapa wariantu dostępna tutaj: https://www.cpk.pl/pl/wariant-i-w51

Jak wyjaśnił przedstawiciel CPK, to wariant najlepszy pod względem ekonomicznym, jak i społecznym. Trasa jest najkrótsza i ma najmniej kolizji z lokalnymi drogami, gdzie trzeba będzie wybudować wiadukty, a także najmniej budynków będzie wymagało wyburzenia.

– Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – wyjaśnił Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz.  (aktualnie jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania.

Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet. W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 roku.

 

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

stat4u