Komisja Europejska nie zgłosiła zastrzeżeń do przyznania PKP CARGO Terminale, spółce z Grupy PKP CARGO, dotacji na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach.
Dotacja wyniesie 51,7 mln zł i będzie stanowić 49,98 % kosztów kwalifikowanych realizacji projektu. Umowę w tej sprawie spółka PKP Terminale podpisała w 2022 roku z Samorządem Województwa Łódzkiego, który dysponuje unijnymi środkami z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Z uwagi na fakt, że dotacja na budowę terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznice jest realizowana w ramach pomocy publicznej, to obligatoryjne było uzyskanie akceptacji umowy ze strony Komisji Europejskiej.
Dariusz Seliga, prezes PKP CARGO S.A. zwraca uwagę, że zduńskowolski terminal ma ogromne znaczenie dla całej grupy PKP CARGO, ponieważ jest bardzo istotnym elementem podnoszącym jej pozycję konkurencyjną na rynku logistycznym. – Klienci czekali na taki terminal, gdyż jest on zlokalizowany w centrum Polski na przecięciu najważniejszych szlaków handlowych. Ten nowoczesny obiekt już działa i sprawia, że grupa PKP CARGO rozszerzyła zakres świadczonych przez siebie usług logistycznych – argumentuje Dariusz Seliga. – Terminal jest znakomicie skomunikowany z polskimi portami, może też przyjmować ładunki wysyłane z i do portów innych państw regionu Trójmorza oraz obsługiwać ładunki intermodalne na Nowym Jedwabnym Szlaku – dodaje prezes Szeliga.
Centrum Logistyczne PKP CARGO w Zduńskiej Woli – Karsznice jest najnowocześniejszym z terminali , zajmuje blisko 13 hektarów a sam plac składowy ma powierzchnię ponad 33 tysięcy metrów kwadratowych. Docelowa zdolność przeładunkowa terminala szacowana jest na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie.
Terminal wyposażony jest w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne w tym w automatyczny system identyfikacji kontenerów, rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych. Obiekt zapewni kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski.