Symbolicznie został odprawiony pociąg inaugurujący stałe połączenie terminala w Karsznicach do portu morskiego w Rotterdamie. Firmy Agromex i DFDS uruchomiły w ten sposób regularne transporty intermodalne.
Pod hasłem „Mamy pociąg do ekologii” w terminalu PKP Cargo w Karsznicach odbyła się uroczystość inauguracji stałego połączenia do Rotterdamu i dalej do Wielkiej Brytanii, gdzie towary dowozi firma Agromex. 15 maja odprawiono symbolicznie pociąg, który będzie regularnie dowoził naczepy do morskiego portu, gdzie trafią na prom do brytyjskich portów.
Połączenie intermodalne z terminala w Karsznicach z portem w Rotterdamie i dalej z Wielką Brytanią testowano w kwietniu. Od połowy maja uruchomione zostaną regularne transporty, po dwa pociągi tygodniowo.
To równocześnie początek regularnej działalności terminala PKP Cargo Zduńska Wola – Karsznice. Transport to 18 wagonów z 36 naczepami. Trasa pociągu prowadzi z Karsznic do portu morskiego w Rotterdamie, gdzie naczepy firmy Agromex spod Zduńskiej Woli i holenderskiej DFDS Seaways zostaną załadowane na prom tego przewoźnika. W Wielkiej Brytanii trafią znów na koła i zostaną rozwiezione do odbiorców.
Właściciele Agromeksu, bracia Wojciech i Jacek Fraszka, rozwijają współpracę z holenderskim gigantem logistycznym i działają wspólnie w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Nie tylko TIR-y stawiają na torach, ale także korzystają z ciężarówek napędzanych silnikami na bio-LNG oraz elektrycznymi.
Wagony, które Agromex wykorzystuje do obsługi nowego połączenia intermodalnego z do Wielkiej Brytanii z terminalu PKP CARGO Zduńska Wola – Karsznice to wagony dwukieszeniowe T3000E, przeznaczone do przewozu naczep ciężarowych, w tym typu Mega, ale mogą również przewozić kontenery i kontenery-cysterny.
Terminal PKP Cargo Zduńska Wola – Karsznice
Centrum Logistyczne Zduńska Wola – Karsznice, czyli Terminal multimodalny Zduńska Wola – Karsznice został oficjalnie otwarty 15 listopada 2023 roku. Inwestorem jest spółka PKP Cargo Terminale, ale budowę wsparły samorządy. W 2013 roku przygotowano dokumentację, która została wykorzystana podczas ubiegania się o unijną dotację. Dofinansowanie z UE przekroczyło 51 mln zł.
Powiat zduńskowolski w partnerstwie z samorządami miasta i gminy Zduńska Wola, a także gminy Sędziejowice oraz Łask i powiatem łaskim, przygotował projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola Karsznice. Opracowanie projektowe, jakie wówczas powstało, w 2020 roku nieodpłatnie zostało przekazane przez samorządy spółce PKP Cargo. To projekty budowy portu wraz z infrastrukturą, raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. Na jego podstawie kolejowa spółka ubiegała się o unijną dotację.
Centrum Logistyczne Zduńska Wola – Karsznice to inwestycja o wartości 128 mln zł, na którą spółka kolejowa dostała 51,7 mln zł dofinansowania z unijnych funduszy w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Dotację zaakceptowała Komisja Europejska, a ostatnia transza z tej kwoty została przekazana 11 marca 2024 roku.
Docelowo terminal ma obsługiwać ruch wielkości 500 tys. kontenerów rocznie, czyli około tysiąca kontenerów dziennie. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski, jak podaje PKP Cargo. TEU, to jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp, z angielskiego „twenty-foot equivalent unit”.
Lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa – TEN-T. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szklaków kolejowych Bałtyk – Adriatyk oraz szlaku z Chin. A przy tym jest w dużej bliskości ekspresowej drogi S8.
Terminal Zduńska Wola – Karsznice wyposażony został w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne, w tym w automatyczny system identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
Terminal o powierzchni 13 ha z placem składowym o powierzchni 33 000 mkw., oferuje przeładunek i składowanie kontenerów próżnych i ładownych z przesyłką neutralną i niebezpieczną, przeładunek i składowanie naczep, nadwozi wymiennych i kontenerów w tym kontenerów chłodni, z towarem neutralnym, niebezpiecznym i w stanie próżnym, tank kontenerów oraz paletyzację, konfekcjonowanie i dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów.
źródło: Urząd Miasta Zduńska Wola