Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber przedstawił 20 sierpnia szczegóły realizacji trzech projektów kolejowych w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus w województwie łódzkim. Planowana jest budowa nowej linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, modernizacja wraz z elektryfikacją linii z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa oraz elektryfikacja linii z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska Kaminnej.
Podczas konferencji, która odbyła się na wiadukcie kolejowym w Bełchatowie, podpisane zostały listy intencyjne z przedstawicielami samorządów Bełchatowa, Kleszczowa i Wielunia w sprawie modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej z Piotrkowa do Bełchatowa z przedłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów oraz budowy łącznika linii kolejowej nr 181 z Wielunia z linią nr 131 w miejscowości Chorzew Siemkowice.
Szczególnie ważnym projektem z punktu widzenia Zduńskiej Woli będzie projekt budowy linii z Wielunia do Chorzewa Siemkowic. Dzięki tej linii samorząd uruchomi bezpośrednie pociągi osobowe pomiędzy Wieluniem a Łodzią przez stację Chorzew Siemkowice, Zduńska Wola Karsznice. Jeżeli projekt przejdzie pomyślnie weryfikacje i zostanie ukończony, to rozkład musiałby zawierać minimum czterny pary połączeń na trasie Wieluń - Łódź.
Wstępnie na trasie pomiędzy Wieluniem, a Chorzewem Siemkowicami są planowane następujące przystanki kolejowe:
- Ruda k. Wielunia,
- Wierzchlas,
- Drobnice,
- Siemkowice
Jako gmina mielibyśmy partycypować w kosztach doinwestowania i utrzymania infrastruktury pasażerskiej i ewentualnie sfinansować jeden zestaw połączeń między Wieluniem a Łodzią. Wyraziliśmy dużą aprobatę dla tego pomysłu. Złożyliśmy deklarację, że jesteśmy w stanie ponieść koszty rzędu 2-2,5 mln zł w warstwie inwestycyjnej, aby móc zapewnić mieszkańcom nie tylko Wielunia, ale całego regionu, kolejową łączność z Łodzią, co byłoby też impulsem rozwojowym – przekonuje burmistrz Wielunia Paweł Okrasa.
Projekty z Łódzkiego zgłaszane do programu Kolej Plus:
1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna” - przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi.
Długość modernizowanej linii: ok. 88 km
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2024
2. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.
Długość modernizowanej linii: ok. 34,3 km
Długość budowanej linii: ok. 7,2 km
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028
3. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.
Długość budowanej linii: ok. 30 km
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028
Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót.