Interregio nad morze? Być może za dwa lata.

Spółka Przewozy Regionalne właśnie złożyła do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowe wnioski o wolny dostęp w pasażerskich przewozach kolejowych. Jeżeli przewoźnik uzyska zezwolenia, to z nowych połączeń skorzystają także mieszkańcy naszego regionu.

Złożone dokumenty dotyczą udzielenia dostępu do tras kolejowych, po których spółka chciałaby realizować dalekobieżne przewozy o charakterze komercyjnym. Byłby to powrót do funkcjonujących jeszcze nie tak dawno na szeroką skalę i popularnych połączeń kategorii Interregio.

 Nad Bałtyk ze Zduńskiej Woli...

Wśród kilkunastu wniosków złożonych przez przewoźnika, znajdują się dwa dotyczące połączeń przebiegających przez nasz region. W sezonie wakacyjnym 2020 roku, jeżeli spółka uzyska zgodę Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego będą mogły ruszyć pociąg IR Katowice-Gdynia. Zgodnie z założeniami pociąg wyjedzie z Katowic o 7:30, pojedzie tzw. magistralą węglową, zatrzymując się m.in. w Bytomiu, Tarnowskich Górach czy Bydgoszczy. W naszym regionie postoje przewidziane są na stacjach Działoszyn (9:23), Chorzew Siemkowice (932), Rusiec Łódzki (9:55), Chociw Łaski (10:16), Kozuby (10:25), Zduńska Wola Karsznice (10:34), Zduńska Wola (10:46/10:56), Szadek (11:05) i Poddębice (11:23). Całą trasę pociąg pokonywałby w nieco ponad 7,5 godziny, do Gdyni zaplanowano przyjazd o 15:12. W drogę powrotną skład wyruszał będzie około 16:09, po drodze założone są zatrzymania na tych samych stacjach. Do Zduńskiej Woli według założonego rozkładu dotrze o 20:25, do Zduńskiej Woli Karsznice o 20:46, a do Działoszyna o 21:58. Połączenie ma funkcjonować jako sezonowe, jedynie w czasie wakacji letnich. Zezwolenia miałoby obowiązywać w latach 2020-2024. Przewoźnik do jego obsługi planuje wykorzystać zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57Alc i EN57FPS.

... i Łasku

Przewozy Regionalne planują również uruchomienie połączenia wakacyjnego na trasie Łódź Kaliska-Gdynia. Jego trasa prowadzić ma przez Inowrocław i Bydgoszcz. Także w tym przypadku przewoźnik przewiduje postoje w naszym regionie. Pociąg z Łodzi wyjeżdżałby o 6:00, Pabianic o 6:14, Łasku o 6:34, Szadku o 6:52 i Poddębic o 7:10. Do Gdyni pociąg dojeżdżałby już o 11:00. W drogę powrotną skład miałby wyruszać o 13:00, przyjazd do Poddębic przewidziano o 16:50, do Szadku 17:08, w Łasku pociąg miałby zatrzymać się o 17:26, Kolumnie o 17:33 i Pabianicach o 17:46 . Do Łodzi Kaliskiej pociąg miałby dojeżdżać na godzinę 18:00. Połączenie to zapewniłoby bardzo konkurencyjny czas przejazdu z Łasku do Trójmiasta. Do obsługi połączenia, podobnie jak w przypadku planowanego pociągu z Katowic, przewoźnik przewiduje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57ALc oraz EN57FPS, podobny byłby też czas obowiązywania zezwolenia..

Czas na badania

Czy wymienione pociągi faktycznie pojadą? Na to pytanie dziś nie sposób udzielić odpowiedzi. Zgodnie z Ustawą o transporcie kolejowym Prezes UTK zobowiązany jest przeprowadzić badania równowagi ekonomicznej. W praktyce chodzi o zbadanie, czy pociągi mające chaakter komercyjny nie zabiorą pasażerów pociągom dotowanym z budżetów samorządów lub państwa. Badania takie przeprowadza się jednak tylko na wniosek zainteresowanych stron, którymi mogą być organizatorzy transportu (np. samorządy wojewódzkie), operatorzy, lub zarządcy infrastruktury. Jeżeli podmioty uprawnione nie złożą zastrzeżeń, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie mógł wydać decyzję korzystną dla przewoźnika.

Nie tylko Przewozy Regionalne

Przy tej okazji warto wspomnieć, że nie tylko spółka Przewozy Regionalne planuje uruchomienie przez region przewozów komercyjnych na Wybrzeże. Już w 2017 roku Arriva RP złożyła do Prezesa UTK wnioski o wolny dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych. Na mocy decyzji z 7 lipca ub.r. przewoźnik od 14 grudnia 2020 roku będzie mógł uruchomić połączenie Wejherowo-Katowice, przez Gdynię, Gdańsk, Bydgoszcz, Inowrocław, Zduńską Wolę Karsznice i Częstochowę. Relacja będzie musiała być obsługiwana minimum jedną parą pociągów w ciągu doby. Niestety na chwilę obecną jeszcze nie jest znany rodzaj taboru, jaki przewiduje przewoźnik do obsługi tej relacji, ani też założony rozkład jazdy, gdyż te dane przewoźnik utajnił. Zezwolenie, jakie otrzymał przewoźnik będzie ważne do 13 grudnia 2025 roku.


Natomiast na podstawie decyzji z 10 lipca 2017 roku, Arriva RP sp. z o.o. od 1 września 2019 roku będzie miała prawo rozpocząć obsługę połączenia Szczecin Niebuszewo - Łódź Fabryczna przez Stargard, Poznań, Kalisz, Zduńską Wolę i Pabianice. Zezwolenie będzie ważne do 31 sierpnia 2024 roku. Także w tym przypadku na skutek utajnienia przez wnioskodawcę, nie jest znany typ taboru, jaki przewoźnik planuje do obsługi połączenia, ani też założony rozkład jazdy.

 

Komentarze   

0 #2 Grzegorz 2018-05-06 18:15
Cytuję Rafał:
Łódź - Poddębice w 1 godz. 10 min. Czas porównywalny x busami. ŁKA mogłaby się zainteresować tą trasą w kolejnym etapie rozszerzania siatki swoich połączeń

Koncepcja wejścia ŁKA na połączenia do Poddębic już kiedyś wypłynęła. Niestety jak szybko się pojawiła, tak szybko zniknęła. Być może faktycznie warto do niej wrócić, szczególnie po zakończeniu rewitalizacji odcinka linii 14 do Zduńskiej Woli. Sens miałyby wówczas pociągi przyspieszone w tej relacji. Niestety w przypadku połączeń do Poddębic minusem jest lokalizacja stacji kolejowej, podobnie jest też z Szadkiem. To niestety nie sprzyja tworzeniu siatki połączeń regionalnych.
Cytować
0 #1 Rafał 2018-05-05 23:12
Łódź - Poddębice w 1 godz. 10 min. Czas porównywalny x busami. ŁKA mogłaby się zainteresować tą trasą w kolejnym etapie rozszerzania siatki swoich połączeń
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Godziny otwarcia

ZDUŃSKA WOLA

Kasa czynna:

Pon - pt 6:00 - 18:50

Sobota 6:00 - 17:00

Niedziela 7:00 - 18:00

 

SIERADZ

Dworzec:

5:30 - 21:30

Kasa czynna:

Pon - pt 6:30 - 19:00

Sobota 7:00 - 18:00

Niedziela 7:00 - 19:00

 

Toplista Stron Kolejowych Kolejowa Toplista

Współpracujemy z

stat4u