Pasażerskim z Łasku do Zelowa? Nie w najbliższym czasie.

Na przestrzeni ostatnich 3-4 lat pojawiło się kilka pomysłów na wykorzystanie w ruchu pasażerskim dawnej bocznicy kolejowej Łask-Zelów. Niestety wydaje się, że w najbliższych latach jest to nierealne.

Bocznica kolejowa łącząca Łask z Zelowem, a właściwie z leżącym na obrzeżach tego miasta Herbertowem powstała w 1959 roku roku. Głównym zadaniem tej nieco ponad 12 kilometrowej linii była obsługa dużych zakładów włókienniczych „Fener” w Zelowie oraz jednostki wojskowej w podłaskich Teodorach. Z linii korzystało też kilka mniejszych przedsiębiorstw z Łasku m.in. zakłady meblowe.

Tylko lotnisko

Po upadku zelowskich zakładów włókienniczych znacznie spadła praca przewozowa na bocznicy. Z eksploatacji wyłączony został 7 kilometrowy odcinek od Teodorów do Zelowa, który w kolejnych latach został zdekompletowany. Także łascy kontrahenci zakończyli działalność. Jedynym punktem który nadal obsługiwany jest przez bocznicę stanowi 32 Baza Lotnictwa Taktycznego. W skali miesiąca obrót na tej bocznicy nie przekracza jednak kilkunastu wagonów.

Szansa dla transportu pasażerskiego

Bocznica, chociaż trafniejsze byłoby powiedzieć linia co prawda ma charakter towarowy, jednak możliwe byłoby podniesienie jej parametrów i wykorzystanie w przewozach pasażerskich. Rok 2014 przyniósł pierwsze koncepcje z tym związane, zakładające początkowo uruchomienie przewozów w relacji Łódź-Łask, a później także do Zelowa.

Gdyby doszło do realizacji tych pomysłów linia wymagałaby oczywiście pewnych nakładów finansowych związanych z podniesieniem parametrów, remontem kapitalnym odcinka Teodory-Zelów oraz związanych z budową nowych przystanków pasażerskich, łącznicy w Łasku i kilometrowego fragmentu torowiska w Zelowie.

Samorządowcy mówią „nie”

Być może wizja poniesienia kosztów leży u podstaw tego, iż samorząd województwa łódzkiego, w którego gestii mogłaby się znaleźć taka inwestycja i który ma do dyspozycji stosowne środki unijne są sceptycznie nastawieni do pomysłu, a wręcz nie uwzględniają go w swoich planach dotyczących rozwoju kolei w regionie. W piśmie nadesłanym do redakcji ZWK przez Panią Teresę Woźniak-zastępce dyrektora Departamentu Transportu UM województwa łódzkiego czytamy:

„…. uprzejmie informuję, iż sieć transportowa, na której Organizator tj. Województwo Łódzkie będzie organizował przewozy o charakterze użyteczności publicznej została określona w planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 i nie obejmuje ona połączenia Łask – Zelów.

Jednocześnie informuję, iż linia kolejowa a raczej bocznica przystosowana do ruchu towarowego Łask – Zelów nie spełnia warunków dla prowadzenia cyklicznego ruchu pasażerskiego.”

Tak więc w najbliższych latach mieszkańcy niektórych dzielnic Łasku, gminy Buczek i Zelowa nie mogą liczyć na szybki i ekologiczny transport do do Łodzi czy Pabianic. Więcej na temat historii bocznicy Łask – Zelów można przeczytać tutaj.

 

Komentarze   

0 #1 Dawid Feier 2020-02-02 18:33
Zakłady włókiennicze w Zelowie nazywały się FANAR a nie FENER.
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u