Linia do Wielunia objęta dofinansowaniem w ramach programu Kolej Plus

20 kwietnia ogłoszono wyniki naboru do rządowego programu Kolej Plus. Pula dofinansowań zostanie zwiększona do 11 mld zł (pierwotnie miało to być 5,6 mld zł), co pozwoli na realizację 34 inwestycji. Na liście wybranych projektów widnieje budowa linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, dzięki której mają zostać uruchomione bezpośrednie pociągi z Wielunia do Łodzi przez Zduńską Wolę Karsznice.

 Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.

- Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Długość planowanej linii z Wielunia do Chorzewa Siemkowic wyniesie ok. 30 km. Inwestycje realizowane z programu Kolej plus powinny być wykonane do 2028 r. Władze woj. łódzkiego, jako organizator przewozów regionalnych, wstępnie planują osiem par pociągów z Wielunia do Łodzi. Przewiduje się budowę przystanków w Wieluniu (w rejonie ul. POW), Rudzie, Wierzchlesie, Drobnicach i Siemkowicach. W województwie Łódzkim oprócz linii do Wielunia planowana jest także Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa Pieniądze z programu Kolej plus pokryją 85 proc. kosztów inwestycji. Pozostałe środki są po stronie samorządowej.

Projekty w Programie obejmują:

•10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,

•14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,

•7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,

•3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu. Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Zwiększenie wartości Programu o kolejne 5,6 mld zł

Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł -  do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u