Jesteś tutaj: Start
Kolej Dużych Prędkości - będą konsultacje z mieszkańcami. Chodzi o studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe, jakie przygotowuje firma na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pierwsze spotkania już 8 listopada.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny, która ma się zajmować także inwestycją w szybką kolej, zleciła przeprowadzenie konsultacji przygotowywanego studium dla linii Kolei Dużych Prędkości Łódź - Sieradz Północ oraz Sieradz Północ - Wrocław.
- Dzięki budowie linii kolejowej nr 85 Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Poznań o standardzie KDP, przejazd z Warszawy do Berlina skróci się o ok. 40 minut - zapowiada spółka CPK.
Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański przystąpiło do opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla projektu Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwach: łódzkim, wielkopolskim, dolnośląskim i opolskim, w powiatach: łódzkim, pabianickim, łaskim, zduńskowolskim, sieradzkim, ostrzeszowskim, wieruszowskim, kępińskim, oleśnickim, namysłowskim, oławskim i wrocławskim.
- W celu opracowania optymalnych rozwiązań projektowych zwracamy się do Państwa jako mieszkańców gmin, na których terenie zlokalizowana jest planowana inwestycja, o uwagi dotyczące realizowanego Projektu. Otrzymane od Państwa odpowiedzi oraz postulaty posłużą do uszczegółowienia rozwiązań projektowych w toku opracowania kolejnych etapów inwestycji - informuje konsorcjum.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami
Od 8 listopada trwać będą spotkania z mieszkańcami. Przewidziano zebrania w miejscowościach przez które przebiegać ma szybka kolej.
8.11.2021 (poniedziałek) godz. 12:00 – Dobroń – Sala OSP, ul. Pabianicka 1
8.11.2021 (poniedziałek) godz. 17:30 – Lutomiersk – Sala OSP, ul. Kościuszki 11
9.11.2021 (wtorek) godz. 12:00 – Szadek – Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki (sala sportowa), ul. Prusinowska 4
9.11.2021 (wtorek) godz. 17:30 – Łódź – Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, ul. Piotrkowska 282
12.11.2021 (piątek) godz. 13:00 – Sieradz Miasto (miejsce w trakcie uzgodnień)
12.11.2021 (piątek) godz. 17:30 – Sieradz Gmina – Sala Konferencyjna Urzędu Gminy, ul. Armii Krajowej 5
16.11.2021 (wtorek) godz. 12:00 – Wodzierady – OSP Chorzeszów, Chorzeszów 16 B
16.11.2021 (wtorek) godz. 17:30 – Pabianice – Szkoła Podstawowa w Petrykozach, Petrykozy 52
17.11.2021 (środa) godz. 12:30 – Łask – Łaski Dom Kultury, ul. Narutowicza 11
17.11.2021 (środa) godz. 17:30 – Zduńska Wola Miasto – Inkubator Inicjatyw Społecznych, ul. Łaska 38
18.11.2021 (czwartek) godz. 12:00 – Galewice – Sala Sesyjna Urzędu Gminy w Galewicach, pokój 107, ul. Wieluńska 5
19.11.2021 (piątek) godz. 17:30 – Wieruszów GW - hala Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Wieruszowie, ul. Warszawska 123 A
22.11.2021 (poniedziałek) godz. 12:00 – Błaszki GW – Urząd Miasta Błaszki, Plac Niepodległości 13
22.11.2021 (poniedziałek) godz. 17:30 – Zduńska Wola Gmina – Sala gimnastyczna przy Szkole Podstawowej w Izabelowie, Izabelów 50
23.11.2021 (wtorek) godz. 12:30 – Brąszewice – OSP w Brąszewicach
23.11.2021 (wtorek) godz. 17:30 – Wróblew GW – "OSP Reymontówka", Charłupia Wielka 86
24.11.2021 (środa) godz. 17:30 – Brzeźnio – Sala OSP, Kliczków Mały 4A
26.11.2021 (piątek) godz. 12:00 – Klonowa GW - Domu Strażaka w Klonowej, ul. Złoczewska 7
Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław
Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność. Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h. Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min (zamiast około godziny – jak obecnie), a do Wrocławia do 1 godz. 10 min (teraz jeździmy tą trasą ok. 3 godz.).
Fala protestów w województwie łódzkim
W lutym i marcu 2020 roku przez miasta i gminy województwa łódzkiego przetoczyła się fala protestów przeciwko planowanemu przebiegowi linii Kolei Dużych Prędkości. Między innymi w Konstantynowie Łódzkim, gdy podczas konsultacji społecznych przebiegu KDP zaprezentowano wariant biegnący częściowo przez tereny miasta.
Najwięcej kontrowersji budził przebieg wariantu KDP w zachodniej części Łodzi (Złotno, Retkinia) i na zachód od miasta – w Konstantynowie Łódzkim. Mieszkańcy zaczęli się obawiać, że szybka kolej w bliskim sąsiedztwie terenów zamieszkałych będzie uciążliwa i przyczyni się do obniżenia wartości nieruchomości. Protestować zaczęli mieszkańcy łódzkiego Złotna i Retkinii. Sprzeciw wobec przebiegu KDP pojawił się również w Bolimowie, Nieborowie, Szadku.
W lutym 2020 roku protest pojawił się także ze strony Rady Powiatu Zduńskowolskiego. Radni zdecydowali o wyrażeniu sprzeciwu wobec wyznaczeniu bezprzystankowej trasy tej linii przez gminy Szadek i Zduńska Wola. W stanowisku radni wskazali, że rada powiatu postuluje utworzenie przystanku na terenie powiatu zduńskowolskiego oraz że popiera projekt przebiegu tej linii wariancie Y przygotowanym w latach 2008-18.