Interwencja portalu ws. likwidacji peronów na linii 131

9 października portal Zduńskowolskie Wieści Kolejowe wystosował list do Ministra Infrastruktury, władz wojewódzkich, powiatowych, miejskich z regionu w sprawie intensywnej akcji lobbingowej w sprawie odbudowy peronów na linii kolejowej 131 oraz 146.

 17 września 2019r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację Magistrali Węglowej: LOT C – prace na linach kolejowych nr 131, 686, 687, 704 na odcinku Kalina (km 66,800) – Rusiec Łódzki (km 137,500). Jest to istotna inwestycja dla Województwa Łódzkiego jak i Śląskiego także z punktu odbudowania połączeń pasażerskich. Prędkość po modernizacji linii jaką mają osiągnąć pociągi ma wynieść 140 km/h, tym bardziej nie zrozumiały dla Nas jest brak modernizacji, a wręcz likwidacja obecnej infrastruktury pasażerskiej na stacjach Wręczyca, Kłobuck, Miedźno oraz Działoszyn. W naszej opinii takie podejście do kwestii dostępności do połączeń pasażerskich jest błędne i nie znajduje uzasadnienia.

Wart przypomnienia jest przykład rewitalizowanej linii 146 Chorzew Siemkowice – Częstochowa, gdzie PKP PLK również podjęło niezrozumiałą decyzję dotyczą likwidacji peronów. Obecnie jednak województwo łódzkie zastanawia się nad uruchomieniem przewozów pasażerskich na tej linii, jednak z powodu braku odpowiedniej infrastruktury na linii 146 i braku oficjalnych decyzji władz samorządowych i zarządcy infrastruktury, perspektywa ta się oddala.

Pragniemy również zauważyć, że spółka Przewozy Regionalne była zainteresowana korzystaniem m.in. z peronów stacji Działoszyn. W roku 2018 przewoźnik otrzymał zgodę Urzędu Transportu Kolejowego  na uruchomienie wakacyjnego pociągu INTERREGIO relacji Katowice – Gdynia. Zgoda UTK na przydzielenie otwartego dostępu dotyczy trasy Katowice – Gdynia Główna – Katowice w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2024 r. (okres wykonywania przewozów od 1 lipca do 31 sierpnia danego roku)

Likwidację infrastruktury pasażerskiej na linii 131 oraz 146 można odbierać jako działania na szkodę Państwa, jako właściciela infrastruktury, a także samorządu i społeczeństwa. Brak tej infrastruktury spowoduje bowiem jeżeli nie obecnie to także w następnych latach brak możliwości ewentualnego odtworzenia obsługi pasażerskiej na tym obszarze w krótkim czasie. Tym samym będzie to równoznaczne z trwałym wykluczeniem komunikacyjnym lokalnej społeczności Powiatów Kłobuckiego oraz Pajęczańskiego  i ograniczeniu możliwości rozwojowych.

Transport kolejowy ciągle dla wielu regionów pozostaje ważnym elementem integrującym i rozwojowym. W wielu miejscach transport kolejowy jest też jedyną, sensowną alternatywą dla rozwoju aktywności społecznej i zawodowej. Sytuacja taka ma też miejsce w przypadku linii kolejowej 131 oraz 146 i gmin na terenie Powiatu Kłobuckiego, Pajęczańskiego oraz Częstochowskiego.

Zmodernizowana linia 131 oraz 146 pozwoli ponownie na cywilizowany transport dla mieszkańców tego obszaru. Przy zastosowaniu nowoczesnego taboru i co ważne dostosowanego do potrzeb społecznych rozkładu jazdy połączenia pasażerskie staną się atrakcyjne. Jednakże, aby mogło to zostać zrealizowane konieczne jest utrzymanie infrastruktury pasażerskiej.

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u